Suomen laajin valikoima
Ennen klo 12 tilatut lähtee samana päivänä
Ilmainen toimitus yli 150€ , muuten 6.90€ - Ilmainen palautus 100pv! - Lue lisää
Asiakkaidemme antama arvosana
Lue asiakkaidemme kokemuksia

Valaistuksen vaikutus ihmisen vireystilaan

Valo on kautta aikain säädellyt ihmisen vuorokausirytmiä. Ennen keinovalojen keksimistä ihminen on elänyt luonnon tarjoaman päivänvalon rytmissä. Auringon noustessa ja uuden päivän koittaessa ihminen on aktivoitunut päivän askareisiin ja illalla hämärän hiipiessä on alettu rauhoittumaan kohti unta. Luonnossa esiintyvä valon vaihtelu on luonut perustan nykyihmisenkin luonnolliselle vuorokausirytmille.

Valon määrä säätelee vuorokausirytmiä

Valon määrä on suoraan yhteydessä ihmisen vireystilaan. Kun valoa on vähän tai ei lainkaan, melatoniinin, eli unihormonin tuotanto kasvaa tehden meistä väsyneempiä. Näin keho valmistautuu lepäämään ja nukkumaan. Kun taas on valoisaa, tehostuu kortisolin tuotanto, mikä vähentää unihormonin tuotantoa tehden meistä virkeämpiä.

Etenkin kesäaikaan, kun aurinko nousee aikaisin aamulla ja päivät ovat valoisia, pysyy ihmisen vuorokausirytmi luonnollisena ja useimmiten kesäaikaan olemmekin virkeämpiä. Aamulla auringon noustessa vireystila alkaa nousta itsestään. Asumme kuitenkin alueella, jossa lähes puolet vuodesta on hämärää tai pimeää, eikä aurinko välttämättä näyttäydy päivittäin. Syksy ja talvi ovat pimeää aikaa, jolloin luonnon tarjoama valo ei riitä täyttämään kortisonivarastojamme ja saatamme tuntea olomme väsyneeksi ja hieman masentuneeksiksikin. Puhutaan kaamosmasennuksesta. Tässä kohtaa keinovalaistuksen merkitys kasvaa suuresti.

Muunneltava valaistus tukee vuorokausirytmiä

Hyvä valaistuksen suunnittelu tukee ihmisen vireystilaa

Jos luonto ei tarjoa meille tarpeeksi valoa ollaksemme virkeitä, täytyy kiinnittää huomiota valaistuksen suunnitteluun. Hyvin suunniteltu valaistus mukailee luonnon omaa vuorokausirytmiä tukien ihmisen vireystilaa siten, että aamulla heräämme virkeänä ja jaksamme uurastaa päivän, jonka jälkeen illalla pystymme rauhoittumaan ja rentoutumaan yötä kohden.

Muunneltava valaistus tukee parhaiten vuorokausirytmiä. Tällöin valon kirkkautta ja värilämpötilaa voidaan säätää vuorokaudenajan mukaan. Esimerkiksi aamulla kirkkaat ja kylmemmät värisävyt (4500-6000K) auttavat meitä heräämään ja tuntemaan olomme virkeämmäksi. Näin jäljitellään luonnollista päivänvaloa. Kirkkaat ja puhtaat valonsävyt tukevat hyvin virkeänä pysymistä. Illalla kun aurinko laskee, voidaan auringonlaskun sävyjä jäljitellä lämpimämmillä valonväreillä (2700-3000K), jolloin rentoutuminen ja uneen valmistautuminen on helpompaa. Myös valoja himmentämällä saadaan annettua aivoille viesti, että yö lähestyy. CCT-säädettävät valaisimet ovatkin loistava ratkaisu vuorokausirytmin tukemiseen, sillä niissä valon värilämpötilaa voidaan muuttaa tilanteen mukaan. Myös hyvällä valaistuksen ohjauksella saadaan muunneltavuutta valaistukseen.

Kirkkaita ja sinisiä valoja (yli 5000K) tulisi välttää illalla ennen nukkumaanmenoa, sillä se estää melatoniinin tuotantoa, jolloin nukahtaminen on vaikeaa. Unettomuus taas aiheuttaa väsymystä päivällä ja altistaa monille sairauksille. Näin koko vuorokausirytmi voi kääntyä aivan päälaelleen aiheuttaen muitakin ongelmia. Oikeanlainen valaistus oikeaan aikaan on siis todella tärkeää.

Oikeanlainen valaistus tukee oppimista ja tehostaa työntekoa

Oikeanlainen valaistus tukee oppimista ja tehostaa työntekoa

Koska valaistuksella on niin suuri merkitys jaksamiseen ja keskittymiskykyyn, kannattaa valaistukseen kiinnittää suurta huomiota myös työpaikoilla ja kouluissa. Huono valaistus työpaikalla aiheuttaa väsymystä, masennusta ja voi aiheuttaa myös vaaratilanteita. Kirkas viileänsävyinen valaistus auttaa työntekijöitä jaksamaan ja näin ollen olemaan myös tehokkaampia. Myös koulussa oppiminen on helpompaa, kun vireystila on oikea.

Tutustu toimisto- ja myymälävalaistukseen >

Valaistussuunnitelma vuorokausirytmiä tukemaan

Kun valaistus jäljittelee mahdollisimman hyvin luonnon omaa valon vaihtelua, päästään parhaaseen lopputulokseen jaksamisen, terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Yksin ei valaistusasioiden kanssa kuitenkaan tarvitse painia, vaan me SuperLEDillä autamme mielellämme. Teemme puolestasi valaistussuunnitelman, jossa huomioimme myös vuorokausirytmin toteuttamista tai autamme muuten valaisimien valinnassa ja neuvomme, mikäli jokin askaruttaa. Pysytään yhdessa virkeinä myös talven yli!

Tutustu LED-valaisimien ja -tarvikkeiden valikoimaamme >

26.6.2024

Eteisen valaistus: Näin valitset oikean valaisimen eteiseen

Eteinen on kodin käyntikortti ja sen valaistus vaikuttaa merkittävästi ensivaikutelmaan. Hyvin suunniteltu eteisen valaistus lisää kodikkuutta, turvallisuutta ja käytännöllisyyttä. Eteinen on usein ensimmäinen tila, jonka vieraat näkevät astuessaan kotiisi, joten sen tulisi olla kutsuva ja toimiva. Oikeanlainen valaistus voi tehdä ihmeitä jopa pienelle ja kapealle eteiselle, tuoden tilan parhaat puolet esille ja tehden siitä viihtyisän.

18.6.2024

Vaatehuoneen valaistus: Näin valitset parhaan valaisimen

Vaatehuone on tila, jossa oikeanlainen valaistus on erityisen tärkeää. Hyvä vaatehuoneen valaistus helpottaa vaatteiden valintaa, tuo esiin niiden värit ja materiaalit oikealla tavalla sekä luo tilaan miellyttävän ilmapiirin. Tässä blogissa käymme läpi, kuinka valita paras vaatehuoneen valaisin ja mitä asioita kannattaa ottaa huomioon valaistusta suunniteltaessa.

10.6.2024

Korkean tilan valaisin | Sopiva valo avoimeen tilaan

Valaisimen valinta korkeaan tilaan voi olla haasteellinen, mutta samalla erittäin palkitseva projekti. Korkean tilan valaisin ei ainoastaan tarjoa tarvittavaa valaistusta, vaan se toimii myös tilan keskipisteenä ja tyylin määrittäjänä. Tässä blogissa käsittelemme, miten valita juuri sopiva valaisin avoimeen tilaan, sekä mitä seikkoja tulee huomioida, kun haetaan näyttävää valaisinta korkeaan tilaan.

4.6.2024

Mikä on himmennettävä valaisin ja miksi valita sellainen?

Himmennettävät valaisimet ovat yleistyneet viime vuosina ja niistä on tullut suosittu valinta monissa kodeissa ja työtiloissa. Mutta mikä himmennettävä valaisin oikein on ja miksi se on niin suosittu? Tässä blogissa käymme läpi, mitä himmennettävät valaisimet ovat, miten ne toimivat ja mitkä ovat niiden hyödyt. Erityisesti keskitymme himmennettäviin LED-valaisimiin, jotka ovat energiatehokkaita ja monipuolisia.

29.5.2024

Kattovalaisimen asennus itse | helppo opas

Kattovalaisimen asentaminen voi tuntua haastavalta, mutta oikeilla ohjeilla se sujuu helposti ja turvallisesti. Tässä oppaassa käymme läpi, miten asennat kattovalaisimen itse muutamassa yksinkertaisessa vaiheessa. Olitpa sitten muuttamassa uuteen kotiin tai päivittämässä vanhaa valaisinta, näillä vinkeillä onnistut varmasti. Näiden ohjeiden avulla vältät yleiset virheet ja varmistat, että valaisin pysyy turvallisesti paikallaan ja toimii moitteettomasti.

23.5.2024

Valaisin saarekkeen päälle: keittiön sydämen loiste

Valaistus on yksi tärkeimmistä elementeistä missä tahansa keittiössä, mutta erityisesti saarekkeen yläpuolella se nousee päärooliin. Ei ainoastaan siksi, että hyvä valaistus tekee ruoanlaitosta, syömisestä ja sosiaalisesta kanssakäymisestä nautinnollisempaa, vaan myös koska oikein valittu valaisin voi määritellä koko keittiön ilmeen. Tässä blogissa tutustumme siihen, kuinka valita täydellinen valaisin keittiön saarekkeen päälle, joka ei ainoastaan palvele käytännöllisyyttä, vaan myös kohottaa tilan estetiikkaa ja tuo siihen uudenlaista loistetta.

15.5.2024

Työtasovalaisimen valinta ja asennus – valoa työskentelyyn

Valaistus on keskeinen tekijä työtilojen toimivuudessa ja viihtyisyydessä. Työtasovalaisimilla on tärkeä rooli näissä ympäristöissä, sillä ne tarjoavat kohdennettua valoa sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Tässä blogissa käsitellään työtasovalaisimien merkitystä, erilaisia asennusvaihtoehtoja ja tyyppejä, joiden avulla voit valita parhaan valaistusratkaisun omaan tarpeeseesi.

Ostoskori

Ostoskorisi on tyhjä
Jätä viesti